جستجو برای:
سبد خرید 0

بیزینس مدل

مدل کسب و کار یا بیزینس مدل چیست؟

مدل کسب و کار یا “بیزینس مدل”، نحوه‌ای است که یک شرکت یا کسب و کار برای تولید درآمد و ارزش برای مشتریان خود مشخص می‌کند. این مدل‌ها شامل روش‌های تعریف محصولات و خدمات، چگونگی تحویل آنها به مشتریان، ساختار هزینه و درآمد، شراکت‌ها و روابط کسب و کار و سایر جنبه‌های کلیدی کسب و کار می‌شوند.

این مشکلات می‌توانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم به سلامت کلی کسب و کار و عملکرد آن تأثیر بگذارند.

مدل کسب و کار ممکن است به شکل های زیر باشد:

فروش مستقیم:

مدلی که محصولات و خدمات به صورت مستقیم به مشتریان فروخته می‌شود، بدون واسطه‌ها یا شبکه‌های توزیع.

اشتراکی (Subscription):

مدلی که مشتریان به صورت دوره‌ای برای دسترسی به خدمات یا محصولات مشترک می‌پردازند، مانند اشتراک‌های نرم‌افزاری، موسیقی و ویدئو.

تبلیغاتی:

کسب و کارهایی که درآمد خود را از طریق فروش فضای تبلیغاتی یا اطلاعات مشتریان به شرکت‌های تبلیغاتی کسب می‌کنند.

بازاریابی و فروش شرکت به شرکت (B2B):

شرکت‌هایی که محصولات و خدمات خود را برای سایر شرکت‌ها عرضه می‌کنند.

بازاریابی و فروش به مصرف‌کننده (B2C):

شرکت‌هایی که محصولات و خدمات خود را مستقیماً به مصرف‌کننده‌ها عرضه می‌کنند.

مدل کسب و کار ممکن است به شکل های زیر باشد:
مدل کسب و کار ممکن است به شکل های زیر باشد:

مدل کسب و کار ممکن است به شکل های زیر باشد:

فروش مستقیم:

مدلی که محصولات و خدمات به صورت مستقیم به مشتریان فروخته می‌شود، بدون واسطه‌ها یا شبکه‌های توزیع.

اشتراکی (Subscription):

مدلی که مشتریان به صورت دوره‌ای برای دسترسی به خدمات یا محصولات مشترک می‌پردازند، مانند اشتراک‌های نرم‌افزاری، موسیقی و ویدئو.

تبلیغاتی:

کسب و کارهایی که درآمد خود را از طریق فروش فضای تبلیغاتی یا اطلاعات مشتریان به شرکت‌های تبلیغاتی کسب می‌کنند.

بازاریابی و فروش شرکت به شرکت (B2B):

شرکت‌هایی که محصولات و خدمات خود را برای سایر شرکت‌ها عرضه می‌کنند.

بازاریابی و فروش به مصرف‌کننده (B2C):

شرکت‌هایی که محصولات و خدمات خود را مستقیماً به مصرف‌کننده‌ها عرضه می‌کنند.

هر مدل کسب و کاری نقاط قوت و ضعف خود را دارد

و بسته به نوع کسب و کار، بازار هدف و محصولات یا خدمات ارائه شده، انتخاب مدل مناسب می‌تواند بسیار مهم باشد.

مشاوره کسب و کارهای کوچک چه کمکی به شما می‌کند؟

مدل کسب و کار یک ساختار استراتژیک است که به کسب و کارها کمک می‌کند تا مسیر درآمدزایی، ارزش‌آفرینی، و موفقیت خود را تعریف کنند. این مدل‌ها به چند نحو کمک می‌کنند:

با داشتن یک مدل کسب و کار منطبق با نیازها و هدف‌های شما، شما قادر خواهید بود بهترین استراتژی‌ها را برای موفقیت و رشد کسب و کار خود انتخاب کنید.

مدل کسب و کار یا بیزینس مدل برای چه کسانی لازم است؟

مدل کسب و کار برای همه کسب و کارها، بخصوص کسب و کارهای جدید یا کسب و کارهایی که به دنبال تغییر یا توسعه هستند،

بسیار حیاتی است این مدل‌ها کمک می‌کنند:

توضیح دهنده استراتژی کسب و کار

مدل کسب و کار به شما کمک می‌کند تا استراتژی و راهبرد کسب و کارتان را به صورت یک فرمت قابل فهم و مفهومی توضیح دهید.

توجیه مالی و درآمد

این مدل‌ها می‌توانند از نظر مالی توضیح دهنده باشند و نشان دهنده منابعی که به آن‌ها نیاز دارید و چگونه درآمد زایی می‌کنید باشند.

ارتباط با سرمایه گذاران و جذب سرمایه

برای جلب سرمایه‌گذاران یا تامین منابع مالی، مدل کسب و کار دقیق و جذاب ضروری است. از این رو تدوین آن ضروری می باشد.

ارتباط با سرمایه گذاران و جذب سرمایه

برای جلب سرمایه‌گذاران یا تامین منابع مالی، مدل کسب و کار دقیق و جذاب ضروری است. از این رو تدوین آن ضروری می باشد.

ارتباط با سرمایه گذاران و جذب سرمایه

برای جلب سرمایه‌گذاران یا تامین منابع مالی، مدل کسب و کار دقیق و جذاب ضروری است. از این رو تدوین آن ضروری می باشد.

تعیین مسیر راهنما

مدل کسب و کار کمک می‌کند تا یک مسیر راهنما برای اعضای تیم و فعالیت‌های روزمره ایجاد کنید.

تفکر سازمانی

این مدل‌ها می‌توانند تفکر سازمانی را تقویت کرده و کمک کنند تا همه اعضای تیم را بر آن تمرکز دهید که چگونه کسب و کار را بهبود بخشید.

چند نوع بیزینس مدل داریم؟

بیزینس مدل‌ها می‌توانند بسیار متنوع باشند. اینجا چند نوع مدل کسب و کار رایج آمده است:

✤ فروش مستقیم (Direct Sales):

کسب و کار به صورت مستقیم محصولات یا خدمات را به مشتریان فروش می‌دهد.

✤ اشتراکی (Subscription):

مشتریان مبلغی را بصورت ماهانه یا سالانه پرداخت می‌کنند تا از محصولات یا خدمات به صورت مداوم استفاده کنند.

✤ تبلیغات (Advertising):

کسب و کار از فروش فضای تبلیغاتی بر روی وبسایت، رسانه‌های اجتماعی و… درآمد کسب می‌کند.

✤ بازارگانی (Marketplace):

یک پلتفرم اینترنتی برای فروش محصولات یا خدمات از بین تعدادی فروشنده و خریدار است.

✤ رفاه‌بخش (Freemium):

مدلی که به کاربران امکان استفاده از یک نسخه رایگان از محصول را می‌دهد و برای دسترسی به امکانات بیشتر از آن، اشتراک پرداخت می‌شود.

✤ بسته‌بندی (Bundling):

ارائه چندین محصول یا خدمت به صورت بسته‌ای که به صرفه‌تر از خرید جداگانه آن‌ها است.

✤ فرهنگی (Affiliate):

در این مدل، شرکت‌ها به دیگران اجازه می‌دهند تا محصولات یا خدمات آن‌ها را تبلیغ کرده و در صورت فروش، کمیسیون دریافت می‌کنند.

راه های ارتباطی

راه های ارتباطی

phone

شماره تماس

اینستاگرام

آدرس

بابل، خیابان روحانی، رو به روی هادی ۱۶، پلاک ۱۹۳، طبقه فوقانی

phone

شماره تماس

اینستاگرام

آدرس

بابل، خیابان روحانی، رو به روی هادی ۱۶، پلاک ۱۹۳، طبقه فوقانی

phone

شماره تماس

اینستاگرام

آدرس

بابل، خیابان روحانی، رو به روی هادی ۱۶، پلاک ۱۹۳، طبقه فوقانی

whatsapp

واتساپ

linkedin

لینکدین

aparat

آپارات

telegram

تلگرام

whatsapp

واتساپ

linkedin

لینکدین

aparat

آپارات

telegram

تلگرام

whatsapp

واتساپ

linkedin

لینکدین

aparat

آپارات

telegram

تلگرام

پاسخ گوی شما هستیم، در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ الی ۱۷